
Vanaf 2026 schakelt afvalintercommunale Imog in Wielsbeke, Avelgem, Anzegem, Harelbeke en Kruisem volledig over op het diftar-systeem: inwoners betalen er voortaan uitsluitend voor het aantal kilo restafval dat ze meegeven.
Het restafval wordt vanaf 2026 niet langer in zakken, maar in containers opgehaald én gewogen. Hoe minder afval je buiten zet, hoe minder je betaalt.
Je GFT/keukenafval (groenten-, fruit- en kleine hoeveelheden tuinafval en keukenafval) wordt vanaf 2026 in een aparte container (bruine emmer) opgehaald. Voor de ophaling van PMD en papier en karton verandert er niets.
Tip: koop in 2025 niet te veel restafvalzakken, zo voorkom je overschot.
Op donderdag 28 augustus om 19u00 vindt er in OC Leieland een infovergadering voor inwoners van Wielsbeke plaats over alle wijzigingen. Kan je er niet bij zijn? Je kan met al je vragen ook terecht op de speciale infolijn: 0800 98 002 (tot en met 31/12/2025).
Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde vragen over de afvalophaling vanaf 2026.
Diftar staat voor gedifferentieerd tarief: je betaalt voor de hoeveelheid afval die je aanbiedt.
Als je buurman meer afval produceert, zal hij ook meer betalen dan jij die goed sorteert en minder niet-recycleerbaar afval hebt.
- Het doel is om het aantal kilogram restafval per Wielsbekenaar tegen 2030 te doen dalen naar 90 kg per persoon per jaar. In 2024 werd nog 123,51 kg restafval per inwoner in Wielsbeke aangeboden. Over de hele Imog-regio gezien ligt het doel op 97 kg per inwoner tegen 2030 (in 2024 werd 131,61 kg restafval per inwoner in de Imog-regio aangeboden).
- GFT-afval (organisch afval) mag vanaf 2026 niet langer bij restafval (EU-regelgeving).
- De meerderheid van de Vlaamse gemeenten ging ons al voor.

Er zijn 3 formaten diftar-restafvalcontainers:
- KLEIN: 40 liter (H56 cm x B50 cm x D35 cm) - dit is vergelijkbaar met het formaat van een restafvalzak
- MEDIUM: 120 liter (H95 cm x B49 cm x D56 cm)
- GROOT: 240 liter (H106 cm x B58 cm x D64 cm)
Ieder gezin kan online 1 diftar-container kiezen, in het formaat dat in de gezinsgrootte past.
! Wens je meer dan 1 container te bestellen? Dan kan je je aanvraag telefonisch indienen via 0800 98 002.

Online kan er per aansluitpunt slechts 1 restafvalcontainer gekozen worden.
Wil je liever 2 kleine restafvalcontainers in plaats van 1 grote? Bel dan naar het gratis nummer 0800 98 002. Dit wordt afzonderlijk onderzocht.
Je ontvangt na 18 augustus 2025 een brief van Imog met je persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Surf vervolgens voor 07 september 2025 naar imog.mijncontainer.be of bel naar het gratis nummer 0800 98 002 om je keuze door te geven.
Geef je voor die datum geen wijziging door, dan ontvang je standaard een diftar-container van 120 liter en geen GFT/keukenafvalemmer.
Heb je geen brief ontvangen of is de brief verloren gegaan? Bel dan naar de infolijn 0800 98 002.
De verschillende containers worden vanaf eind september uitgeleverd.
Je krijgt een week voor de levering een brief met de datum waarop je de container en/of GFT/keukenafvalemmer zal ontvangen.
Je kan ook zonder ingave van een e-mailadres een container aanvragen. Wie een container aanvraagt krijgt sowieso een brief in de bus de week voor levering van de container.
Heb je geen brief van Imog ontvangen met je persoonlijke login, of ben je de brief kwijtgeraakt? Dan kan je telefonisch contact opnemen met Imog om de keuze van je container door te geven via het gratis nummer 0800 98 002.

Blijkt je gekozen container na enige tijd toch te groot of te klein? Dan kan je deze omruilen tegen een kleiner of groter exemplaar. Omruilen is gratis.
Surf naar imog.mijncontainer.be om je aanvraag in te dienen of bel naar het gratis nummer 0800 98 002.
Restafval en GFT/keukenafval worden vanaf 2026 samen opgehaald met duo-ophaalwagens.
- ❄️ Van oktober tot en met april worden de restafval-rolcontainers en GFT/keukenafval-emmers tweewekelijks geledigd
- ☀️ Van mei tot en met september vindt de lediging wekelijks plaats
Bij tweewekelijkse ophaling worden PMD en papier en karton steeds in de alternerende weken opgehaald.
Via de Recycle!-app kan je de ophaalmomenten gemakkelijk volgen. Als je dat wil, kan de app je ook daags voor de ophaling een verwittiging geven.

- Zet je afval buiten, na 19u00 de dag voordien en voor 05u00 op de dag van ophaling
- Plaats de container op een vlakke ondergrond
- Richt de wielen naar de straatkant
- Zorg dat het deksel gesloten is; containers die niet dicht kunnen, worden niet geledigd
- Heb je een slot? Dan mag je de container gesloten aanbieden
Elke diftar-container heeft een unieke chip. Wanneer de container aan het beladingssysteem van de ophaalwagen wordt gehaakt, kan de chip uitgelezen worden. Die informatie gaat door naar de boordcomputer die kan checken of het afval mee mag (genoeg voorschot, geen weigering, ...).
Bij het optillen van de container volgt een eerste weging, na de lediging volgt een tweede weging. Het verschil is het aantal kilo restafval dat uit de container is verwijderd.
Elk gezin betaalt per aanbieding en per aangeboden kilogram. De informatie van de chip wordt gebruikt om je persoonlijke rekening op te stellen.
Ieder aansluitpunt krijgt een persoonlijke diftar-rekening. Daarop stort je een voorschot. Alle kosten (basisdienstverlening, aanbiedingen restafval, abonnement gft/keukenafval) worden daarvan afgetrokken.
Bij het bereiken van een minimumwaarde krijg je een betalingsvoorstel. De berekening gebeurt op basis van het geschatte gebruik en eventuele gebruikte diensten.
BASISDIENSTVERLENING
Per aansluitingspunt geldt er een beheerskost basisdienstverlening van € 2 per maand voor het gebruik van de inzamelrecipiënten voor restafval en GFT/keukenafval en basisdienstverlening (ongeacht het aantal aanbiedingen).
RESTAFVAL
Bij elke aanbieding van je restafvalcontainer betaal je een aanbiedkost, afhankelijk van het formaat van je container: 40l: € 0,16; 120l: € 0,32 en 240l: € 0,63
Je betaalt vervolgens voor het aantal kilo dat je aanbiedt. De kostprijs voor de inzameling en verwerking van restafval bedraagt € 0,34 per kilogram
Volume | Hoogte | Breedte | Diepte | Aanbiedingskost | Prijs per kg |
40 liter | 56 cm | 50 cm | 35 cm | € 0,16 per aanbieding | € 0,34 per kg afval |
120 liter | 95 cm | 49 cm | 56 cm | € 0,32 per aanbieding | € 0,34 per kg afval |
240 liter | 106 cm | 58 cm | 64 cm | € 0,63 per aanbieding | € 0,34 per kg afval |
GFT/KEUKENAFVAL
Er geldt een abonnementsformule per jaar, aan een forfaitair bedrag van € 1,25 per ophaling. In Wielsbeke zijn er 36 ophaalbeurten per jaar, wat op een totale abonnementskost komt van € 45 per jaar (ongeacht het aantal aanbiedingen)
Elk gezin betaalt een forfaitair startbedrag op een aparte rekening. Dit startbedrag noemen we het voorschot. Elke keer je je afval aanbiedt, worden de kosten van de inzameling en de verwerking van die voorschotrekening afgetrokken.
Van zodra je voorschot onder het drempelbedrag zakt, stuurt Imog je automatisch een betalingsuitnodiging om het aan te vullen. De berekening gebeurt op basis van het geschatte gebruik en de eventuele gebruikte diensten.
Als er geen saldo meer op jouw rekening staat, wordt je diftar-container geblokkeerd. Een ophaling van je afval is dan niet meer mogelijk. Daarom betaal je best op tijd.
De verwerkingstijd van een betaling kan enkele werkdagen duren, hou hier dus rekening mee.
Vanaf 2026 zal je op een webportaal kunnen inloggen om je diftar-rekening te raadplegen. Je zal je saldo ook telefonisch via een gratis nummer kunnen opvragen. Ook bij elke betalingsuitnodiging zal een overzicht terug te vinden zijn.
Ieder aansluitpunt betaalt een ‘beheerskost basisdienstverlening’ van Imog van 2 euro per maand (24 euro per jaar). De 'beheerskost basisdienstverlening' omvat alle basisdienstverlening van Imog, waaronder gebruik, onderhoud en werking van het recyclagepark, het verzorgen van netheid binnen de gemeente, de ophaalkalender etc. Je mag dit dus niet zien als ‘huur’ van een restafvalcontainer.
De beheerskost basisdienstverlening van Imog dient sowieso betaald te worden, ongeacht je de restafvalcontainer gebruikt of niet.
Een abonnement op een GFT/keukenfvalemmer (45 euro per jaar) is niet verplicht. GFT/keukenafval mag evenwel niet meer met het restafval meegegeven worden.
De eerste betalingsuitnodiging ontvang je via de post, nog vóór de opstart van het nieuwe systeem. Daarna kies je zelf hoe je toekomstige betalingsuitnodigingen ontvangt, via doccle, e-mail of blijvend via de post.
De container wordt gewogen zowel voor lediging als na lediging. Het verschil tussen deze twee wegingen wordt gebruikt om de hoeveelheid afval dat uit de container verwijderd is, te bepalen. Afval dat eventueel achterblijft in de container wordt dus niet aangerekend.
Tip: krantenpapier op de bodem van je container helpt afval volledig los te krijgen.
Elke container heeft sticker met een barcode en adres. Op basis van het adres kan elke bewoner zijn of haar container zonder problemen terugvinden.
Een slot op je restafvalcontainer is niet echt nodig maar wil je er toch eentje aanvragen, dan kan dat vanaf 01/01/2026 via het gratis nummer 0800 99 827.
Het slot opent automatisch wanneer de ophaalwagen je bak oppakt. De ophalers gebruiken dus geen sleutel. Je krijgt twee sleutels bij je slot. Let op: als je beide sleutels verliest, moet je een nieuw slot kopen. Er zijn geen reservesleutels beschikbaar.
Een slot is betalend (50 euro) en is enkel mogelijk voor restafvalcontainers (alle formaten: 40l, 120l en 240l); niet voor GFT/keukenafvalemmers. Het slot wordt na betaling en na afspraak geïnstalleerd door Imog.
Je kan je restafvalcontainer proper houden door onderaan enkele vellen krantenpapier te leggen; zo vermijd je dat afval op de bodem blijft kleven. Bovendien absorbeert het krantenpapier vocht dat afkomstig is van het afval.
Ook kan je je afval verzamelen in plastic zakjes in een afvalemmer in huis, deze dichtknopen en in je restafvalcontainer deponeren.
In je restafvalcontainer mag je gerust kleine plastic vuiniszakjes uit keuken of badkamer deponeren. Zorg er wel voor de ze bij lediging er gemakkelijk uit kunnen vallen.
In de GFF/keukenafvalememer mag dit niet, omdat dit niet kan gecomposteerd worden.
Herstellingen (deksel, wieltjes, assen, …) zijn gratis, behalve bij opzettelijke schade.
Stond je container op tijd buiten en was deze niet overvol?
Neem dan contact op met Imog via het gratis nummer 0800 99 827 (bereikbaar van maandag t.e.m. vrijdag van 08u00 tot 17u00). Of vul het contactformulier in via de Recycle-app (klik op de knop ‘Mijn afval werd niet opgehaald’).
De container (al dan niet met slot) behoort bij de woning en dus bij het specifieke adres. Er mogen dus geen containers of containerslotjes worden meegenomen naar een ander adres bij verhuis, of om gelijk welke andere reden.
Ben je zelf net verhuisd en is er geen container bij de woning? Vraag deze dan aan bij Imog.

Vanuit EU-regelgeving mag er vanaf 2026 geen organisch afval meer bij het restafval. Je kan ervoor kiezen om vanaf 2026 je GFT/keukenafval thuis te composteren (zie de info en tips van Imog) of aan de kippen te voederen, of om het apart te laten ophalen.
Het is dus niet verplicht om een abonnement op een GFT/keukenafval-emmer te nemen, maar het is wel verboden om GFT bij restafval aan te bieden.
De GFT/keukenafval-container – een bruine emmer van 25 liter – zal tweewekelijks worden opgehaald in de winter en wekelijks in de zomer. In de GFT/keukenafval-container mag alles wat organisch is – van aardappelschillen tot etensresten tot verwelkte tulpen.
Gesorteerd GFT/keukenafval is heel waardevol. Door GFT/keukenafval juist te verwerken in een vergistingsinstallatie kan het vrijgekomen biogas groene energie opwekken. Van het tuinafval wordt in Zwevegem-Moen groencompost gemaakt, een waardevolle grondstof die voeding geeft aan tuinen en landbouwakkers.

Ja, dat is mogelijk. Je betaalt wel telkens een abonnement (45 euro per jaar) per GFT/keukenafvalemmer.
Het is niet verplicht om een abonnement op een GFT/keukenafval-emmer te nemen, maar het is wel verboden om GFT bij restafval aan te bieden.
Belangrijk om te weten als je géén GFT/keukenafvalemmer wil: niet al het GFT/keukenafval mag gecomposteerd worden of aan je kippen gegeven worden. Denk bijvoorbeeld aan die mislukte brownies – die horen niet thuis in de composthoop. Beslis je later toch om een GFT/keukenafvalemmer te nemen? Dat kan, maar dan zal die niet meer gratis aan huis worden geleverd.

Het is niet altijd even duidelijk wat er nu wel en niet in de GFT/keukenafval-emmer gesorteerd mag worden. Enkele richtlijnen:
MAG WEL:
✅ schillen en resten van groenten en fruit
✅ broodresten
✅ noten en pitten
✅ eieren, eierschalen
✅ dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten
✅ vlees- en visresten
✅ schaaldierresten uitgezonderd mosselschelpen en oesterschelpen
✅ vaste zuivelproducten (kaasresten)
✅ koffiedik en papieren koffiefilters
✅ keukenrolpapier
✅ fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, …)
✅ kamer- en tuinplanten
✅ schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout
✅ mest van kleine huisdieren (cavia, konijn)
MAG NIET:
⛔ vloeistoffen (soep, melk, koffie, ...)
⛔ sauzen, vet en oliën
⛔ theezakjes en koffiepads
⛔ schelpen van mosselen, oesters, ... (= restafval)
⛔ beenderen en dierlijk (slacht)afval
⛔ dierenkrengen
⛔ vogelkooizand
⛔ kattenbakvulling (= restafval)
⛔ mest van grotere huisdieren of in grote hoeveelheden
⛔ behandeld hout (met verf, vernis of impregneermiddel)
⛔ stof uit de stofzuiger
⛔ wegwerpluiers en ander hygiëneafval
⛔ aarde en zand
⛔ kurk
⛔ asresten en houtskool
⛔ grof ongesnipperd snoeihout, dikke takken
Zie de online sorteerwijzer voor meer informatie:
https://www.imog.be/duurzaam-leven/sorteren/sorteerwijzer/
Of raadpleeg de sorteergids in de Recycle-app:
https://www.recycleapp.be/sorting-guide
PRINT PDF SORTEERWIJZER
Het klopt dat kattenbakvulling veel weegt. Kattenbakvulling hoort niet bij het groente-, fruit- en tuinafval omdat het mogelijk ziektekiemen kan bevatten en het vergistingsproces kan verstoren.
Hoewel er biologisch afbreekbare kattenbakvulling bestaat, is het voor ophalers en verwerkers moeilijk om te controleren of het echt 100% biologisch afbreekbaar is en of het geen ziektekiemen bevat. Daarom wordt kattenbakvulling, ongeacht het type, bij het restafval geplaatst.
Door de kattenbakvulling bij het restafval te plaatsen zal dit natuurlijk wel een groot deel van de afvalfactuur bedragen.
Alternatieven zijn:
- Biologisch afbreekbare vulling gebruiken die je in je eigen tuin composteert (gemaakt uit houtkorrels, stro, maïs, papier of kokosvezels) en enkel uitwerpselen van planteneters zelf composteren
- Klompvormende kattenbakvulling gebruiken. Zo schep je enkel de gebruikte delen (of klompen) weg zonder alles te moeten vervangen. Naar gewicht heeft dit ook een grote impact.
Restafvalzakken kunnen na 01 januari 2026 nog tijdelijk gebruikt worden met een bijkomende retributiesticker van 0,80 euro/sticker. Stickers worden per stuk verkocht. Er wordt geen verschil gemaakt tussen grote en kleine zakken.
De stickers zijn verkrijgbaar in het gemeentehuis en in het recyclagepark vanaf de tweede helft van november.
Vanaf 2026 zijn er nieuwe restafvalzakken van 50 liter.
Deze kunnen enkel in uitzonderlijke gevallen worden gebruikt zoals in geval van wegeniswerken waarbij de toestand van de weg het inrijden van de vrachtwagen niet toelaat. In dat geval word je op de hoogte gebracht van het ophaalpunt waar zakken verzameld kunnen worden.
Ook bij grotere evenementen thuis kunnen er uitzonderlijk extralegale restafvalzakken gebruikt worden. Je dient deze zelf naar het recyclagepark te brengen.
Als je grotere hoeveelheden afval hebt, dien je gebruik te maken van het bedrijfsafvalcircuit. Je vindt de specifieke dienstverlening op www.imog.be.
De dienstverlening blijft gelijk. De afvalkalender past zich door het GF(t)/keukenafval en restafval wel aan. Dit heeft ook een invloed op de ophaaldagen van de andere afvalsoorten, kijk dus zeker nog eens jouw afvalkalender na.
Op www.imog.be/nieuwedienstverlening vind je uitgebreide informatie.
Of bel naar het gratis nummer 0800 98 002 (2025) of 0800 99 827 (vanaf 2026) (op weekdagen van 08u00 tot 12u00 en van 12u30 tot 18u00, op zaterdag van 09u00 tot 12u00).
Nieuwe dienstverlening Imog Wielsbeke
Goedkeuring van het retributiereglement huishoudelijk afval en vergelijkbaar bedrijfsafval - inzameling en verwijdering van restafval via huis-aan-huisinzameling (gemeenteraad 26/06/2025 - gepubliceerd 03/07/2025)
Retributiereglement (gepubliceerd 03/07/2025)
